Murale jako forma sztuki współczesnej

W polskich miastach coraz częściej możemy zobaczyć na ścianach budynków murale, czyli wielkoformatowe malowidła. Czy można je traktować jako formę sztuki?

 
Mural a graffiti – czym się różnią?
 
Na samym wstępie warto wyjaśnić różnicę pomiędzy muralami a graffiti. Murale są to wielkoformatowe malowidła nanoszone farbami na ściany budynków, przedstawiające różne obiekty: ludzi, zwierzęta, przedmioty, krajobrazy itd. Natomiast graffiti to ozdobne napisy, nieraz bardzo wymyślne, o fantazyjnych kształtach. Bardzo często się zdarza, że graficznemu wizerunkowi jakiegoś obiektu towarzyszą napisy – jak wtedy zakwalifikować takie malowidło? Zdaje się, że kryterium rozstrzygającym będą tu proporcje między jednym a drugim komponentem obrazu.
 
 
Moda na murale
 
Tradycja murali jako formy sztuki sięga czasów międzywojnia, kiedy to w Meksyku zaczęły powstawać pierwsze malowidła naścienne. Od tamtej pory ta forma artystycznej ekspresji zaczęła zataczać coraz szersze kręgi i obejmować w posiadanie coraz więcej miast, aż wreszcie stała się poniekąd ikoną sztuki współczesnej, tuż obok graffiti. Mural cechujący się wysokimi walorami artystycznymi może uatrakcyjnić przestrzeń miejską pod względem wizualnym. Ważne, aby był wykonywany przez ludzi kompetentnych, którzy znają się na swojej robocie. W przeciwnym razie skutek może być odwrotny od zamierzonego.Murale jako forma sztuki współczesnej Więcej informacji na temat powstawania malowideł wielkoformatowych znajdziesz tutaj.​
 
 
Marketingowe zastosowania murali
 
Murale są nie tylko formą sztuki współczesnej, ale również znakomitym środkiem marketingowym. Są o wiele skuteczniejsze w perswazji i przykuwaniu uwagi odbiorców niż banalne billboardy, których wszędzie pełno. ​Cechą charakterystyczną murali reklamowych jest mała ilość tekstu (jeśli tekst w ogóle się pojawia) oraz położenie akcentu na elementach czysto graficznych. Jedną z prominentnych firm zajmujących się wykonywaniem murali reklamowych jest ekipa Good Looking Studio, której ofertę można zobaczyć tutaj http://goodlooking.pl/oferta/murale-reklamowe.
 
 
Miasto – siedlisko obrazów
 
Łatwo zauważyć, że współczesne miasta stanowią przestrzeń wypełnioną gęsto różnego rodzaju komunikatami wizualnymi. Mamy tu na myśli neony, plakaty, afisze, animacje puszczane na ekranach LED itp. Bardzo istotną rolę w ikonografii miejskiej odgrywają też murale. Nie muszą być one oderwane od kontekstów społecznych i historycznych związanych z danym regionem – twórcy malowideł wielkoformatowych niejednokrotnie tworzą swoje dzieła w zgodzie z zamysłem władz miasta, którym zależy na zakotwiczeniu przekazów wizualnych w szerszej perspektywie. Na wartość określonego malowidła składają się nie tylko jego walory artystyczne, ale również wymowa symboliczna (np. podczas okupacji dużym uznaniem społecznym cieszyły się symbole walczącej Polski na murach Warszawy). Za czasów PRL-u murale były nanoszone na powierzchnie naścienne głównie w celach reklamowych, choć nieraz wykorzystywano tę formę ekspresji jako nośnik treści ideologicznych narzucanych przez państwo.
 
Murale to niewątpliwie jedna z dziedzin sztuki współczesnej, stanowiąca gałąź szerszego kręgu zjawisk artystycznych, określanych mianem street art'u. Malowidła wielkoformatowe znajdują zastosowanie nie tylko jako przyjemny dla oka ornament, ale również jako użyteczne i efektywne narzędzie marketingowe. Dający się zauważyć w ostatnich latach renesans tej formy promocji produktów bądź usług pozwala spodziewać się dalszej jej ewolucji.
 
 
 
 
Livemag.pl | Magazyn lifestylowy