Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest reakcją na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań. Jak sobie z nim radzić i jak go zwalczać?

Najlepiej byłoby się w ogóle nie stresować, niestety nie jest to możliwe – stres czeka na nas wszędzie, w szkole, w pracy, a nawet w komunikacji miejskiej. Nie da się go uniknąć, ale można go kontrolować i nauczyć się z nim radzić. Aby to zrobić, trzeba rozpoznać, jakie sytuacje nas najbardziej stresują - wiele z nich można łatwo zminimalizować.

Najłatwiej stres wyeliminować przez ćwiczenia w domu lub na siłowni. Jeżeli nie jesteś zwolennikiem aktywności fizycznej, zastąp ją spacerem – marsz na świeżym powietrzu potrafi znakomicie rozładować napięcie fizyczne, a dodatkowo można mieć chwilę dla siebie na przemyślenia.

W życiu pojawia się wiele sytuacji, które nas stresują, a których wyeliminować się po prostu nie da.  Takie sytuacje należy zaakceptować i po prostu się z nimi pogodzić. Jeżeli wiemy, że w pracy nie unikniemy stresu, musimy się do niego przyzwyczaić i starać się codziennie rano, tuż po wstaniu z łóżka, na niego przygotowywać.

Rzeczą, która wyśmienicie potrafi rozładować stres, jest śmiech. Należy się jak najczęściej śmiać, aby stać się bardziej odpornym na stres. Naukowcy dowiedli, że nawet sztuczny śmiech wywołuje w organizmie człowieka reakcje fizjologiczne ograniczające negatywne skutki stresu.

Stres ma to do siebie, że nie pozwala się skupić na chwili obecnej i odpocząć. Można jednak temu zaradzić poprzez ćwiczenia. Jakie? Np. oddychanie, skanowanie ciała i medytacje.

Oddychanie jest najszybszym i najbardziej naturalnym sposobem. Gdy z powodu stresu nie potrafimy się zachowywać normalnie i jesteśmy rozproszeni, wystarczy kilka głębokich wdechów i wydechów, aby stres minął.

Skanowanie ciała to przenoszenie uwagi na różne jego części. Skupiając się na dowolnej części ciała, stopniowo zapominamy o przyczynie stresu. Nie potrzeba do tego ciszy i spokoju – ludzie, którzy często stosują tę praktykę, są w stanie wykonywać ją nawet w autobusie czy w pracy.

Technika medytacyjna ma ułatwić skupienie się na chwili obecnej i niwelować fizyczne napięcia.

Livemag.pl | Magazyn lifestylowy