Czy warto zastąpić cukier ksylitolem?

Cukier to „biała śmierć”, narkotyk i sprawca próchnicy – alarmują lekarze. Radzą zastępować go mniej szkodliwymi słodzikami. Jakie notowania ma ksylitol?

Nie od wczoraj wiadomo, że cukier można zastąpić różnymi słodzikami. Jednak mimo alarmujących wyników badań wciąż wielu konsumentów nie chce z niego zrezygnować. Cukier wykorzystuje się w robieniu naleśników, sałatek i ciast, słodzi się nim kawę i herbatę. Czy w ogóle można sobie wyobrazić kuchnię bez cukru? Jak kosztowałyby domowe wypieki, gdyby zamiast cukru użyć na przykład jakiegoś słodzika?

 

Słodziki naturalne i sztuczne

Najogólniejsza klasyfikacja dzieli słodziki na sztuczne i naturalne. Te pierwsze są syntetyzowane w laboratoriach; drugie natomiast – pozyskuje się z roślin. Przykładem słodzika syntetycznego jest aspartam, wykorzystywany między innymi w produkcji gum do żucia, cukierków i drażetek miętowych. Spośród słodzików naturalnych najbardziej znane są trzy: stewia, ksylitol oraz erytrytol. Słodziki naturalne są oczywiście zdrowsze.

Tytułowy ksylitol uchodzi za najzdrowszy substytut białego cukru. Pozyskuje się go z kory brzozy, dlatego bywa również nazywany cukrem lub syropem brzozowym. Jest sto razy zdrowszy niż cukier trzcinowy, który swego czasu był zalecany przez dietetyków, nim badania nie wykazały, że nie różni się on zbytnio od cukru białego. Pod względem wpływu na organizm ksylitol jest słodzikiem bezkonkurencyjnym – i dlatego tak dużo kosztuje. Wysoka cena to jedyny mankament tego słodzika. I zapewne jeden z powodów, dla których spora część konsumentów wybiera mimo wszystko znacznie tańszy cukier.

 

Właściwości ksylitolu

Ksylitol w odróżnieniu od np. stewii ma wyrazisty smak. Jest więc doskonałym dodatkiem do rozmaitych potraw. Świetnie zastępuje cukier biały zarówno przy robieniu domowych wypieków, jak i sałatek czy sosów. Nie osłabia układu odpornościowego jak cukier, nie uzależnia i nie powoduje próchnicy. Co więcej, nawet jej zapobiega! O ile spożywanie cukru białego sprzyja powstawaniu ubytków w uzębieniu, o tyle ksylitol zwalcza bakterie odpowiedzialne za ich powstawanie, a także chroni dziąsła przed szkodliwymi mikroorganizmami. To dlatego niektóre pasty do zębów (te droższe) zawierają w składzie ksylitol.

 

Ksylitol odchudza!

Na tym nie kończą się jednak korzyści związane ze spożywaniem ksylitolu. Badania udowodniły, że ten naturalny słodzik wykazuje właściwości odchudzające. Jest więc doskonałym produktem dla wszystkich, którzy dbają o linię i prowadzą zdrowy styl życia. Również osoby chorujące na cukrzycę mogą śmiało z niego korzystać. Ksylitol jest znacznie mniej kaloryczny niż cukier (szacuje się, że o ponad połowę), ma też bardzo niski indeks glikemiczny. Ponadto ksylitol przyspiesza przemianę materii i oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji i grzybów.

 

Przeciwwskazania?

Wpływ ksylitolu na ludzki organizm został szczegółowo przebadany i jak dotąd nie stwierdzono żadnych negatywnych skutków, które mógłby wywoływać. Ksylitol do tego stopnia wydaje się słodzikiem bezpiecznym, że Światowa Organizacja Zdrowia nawet nie określiła dopuszczalnej dziennej dawki jego spożycia (zarówno cukier, jak i sól mają taką dawkę ustaloną). Nie ma więc żadnych przeciwwskazań, jeśli chodzi o konsumpcję ksylitolu. Należy jednak spożywać go z umiarem. Ksylitol w zbyt dużych ilościach może powodować gromadzenie się gazów w jelitach, biegunkę i skurcze. Objawy te nie trwają jednak długo, ustępują zwykle po kilku godzinach.

 

Ksylitol jest doskonałym zamiennikiem białego cukru. Ma o wiele mniej kalorii, pomaga w odchudzaniu, zapobiega próchnicy i chorobom dziąseł. Poza tym wyśmienicie smakuje. Dlatego warto włączyć go do swojej diety, a z cukru całkowicie zrezygnować.

 

Livemag.pl | Magazyn lifestylowy