Zarabianie na Call Center

Branża usługowa rozwija się w zawrotnym tempie. Powstają coraz to nowsze usługi, a niektóre wyznaczają swoiste standardy

Na uwagę tutaj zasługują centra telefonicznej obsługi klienta, czyli call center. W języku polskim nazywa się je różnie - biura obsługi klienta, centra obsługi telefonicznej, infolinia itp. Generalnie są to takie biura, w których siedzi zespół ludzi ze słuchawkami, mikrofonami oraz komputerami. Mają oni za zadanie kontaktować się z klientem.

 

Można powiedzieć, że występują dwa rodzaje infolinii. W pierwszym przypadku chodzi tu o takie call center, do których dzwonimy z prośbą o pomoc. Kiedy mamy problem z telefonem komórkowym lub komputerem, to kontaktujemy się z działem obsługi klienta, czyli właśnie z call center. Tam profesjonaliści odpowiadają na nasze zapytanie i pomagają nam rozwiązać problem. Takie call center zajmujące się rozwiązywaniem bieżących problemów może być częścią jakiejś firmy komputerowej, np. Microsoftu.

 

W niektórych call center pracownicy dzwonią do innych ludzi, potencjalnych klientów, aby zaoferować towar lub usługę. Często taki rodzaj usług nazywa się telemarketingiem, a pracowników telemarketerami. Tutaj również musi pracować zespół profesjonalistów, których cechuje wysoki poziom kultury osobistej, odporność na stres, szybkie reagowanie na zaistniałe problemy, biegła obsługa komputera, kreatywność i inteligencja. Pracownik infolinii powinien reprezentować pewne standardy. To jest zaleta tego rodzaju pracy.

 

A jak się pracuje? Opinie na temat tej pracy są podzielone. Jedni ją chwalą i nie wyobrażają sobie lepszej pracy, a inni najchętniej by stamtąd uciekli. I to niekiedy nawet do pracy fizycznej. Ale to już jest kwestia indywidualnych predyspozycji. Pewnym plusem tej pracy jest to, że często pracują tam osoby bez wcześniejszego doświadczenia zawodowego. Jest to dobra oferta dla studentów i absolwentów. Dzięki call center mogą oni w prosty sposób zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe i ciekawe umiejętności. Studenci będą mogli pogodzić pracę ze studiami. W call center czas pracy jest elastyczny. Oczywiście jest pewien limit godzin do przepracowania, ale nie musimy siedzieć ośmiu godzin, jak to ma miejsce w innych zakładach. Można pracować sześć godzin, czasem cztery. Można jednego dnia przepracować dziesięć godzin, a drugiego tylko dwie. Najważniejsze jest to, że można ustalić grafik z przełożonym.

 

Pamiętajmy, że pracownik infolinii to osoba, która powinna reprezentować sobą wysoki poziom kultury osobistej. Przełożeni raczej starają się motywować pracowników niż ich karać. Naturalnie system kar też obowiązuje, ale jeżeli pracownik przykłada się do swoich obowiązków to żadna nieprzyjemność go nie spotka. W call center często odbywają się treningi. Telemarketerzy ćwiczą skrypty według których rozmawiają z potencjalnymi klientami, argumenty którymi ich przekonują, jak postępować kiedy klient zachowuje się niekulturalnie lub wręcz straszy nas itp. Entuzjazm to w tej branży klucz do sukcesu.

 

Pracują osoby w różnym przedziale wiekowym. Znajdziemy tam zarówno osoby, które dopiero ukończyły studia lub nawet szkołę średnią oraz osoby, które mają już kilkanaście lub więcej lat pracy za sobą. Można w call center nawiązać ciekawe znajomości.

 

Czy jest to praca dla mnie? Jeżeli w danej chwili nie masz innego zajęcia, a szukasz pracy, to najlepiej spróbuj. Dobrze jest się zastanowić, czy chcemy odpowiadać na wezwania klienta, czy sprzedawać usługi na odległość. W drugim przypadku duże znaczenie mają nasze wyniki. Naszym celem jest zachęcenie możliwie największej liczby klientów do zakupu określonego towaru lub usługi. Może to być na przykład przedłużenie umowy z dostawcą sieci komórkowej. Od wyników zależy nasze wynagrodzenie. Odwrotnie niż w przypadku innego rodzaju call center, w którym odpowiadamy na zapytania klienta. Pracując na takiej infolinii niczego nie sprzedajemy, tylko doradzamy klientowi, a nasze wynagrodzenie ma wartość stałą. Choć i tu są pewne widełki. Zależą one między innymi od tego, ile pracujemy.

 

Praca na infolinii może być ciekawym, a zarazem pierwszym doświadczeniem zawodowym. Osoby, które dopiero co ukończyły studia, a nie bardzo wiedzą co chcą zrobić, powinny udać się właśnie tam. Nauczą się profesjonalnej obsługi klienta, a niektórzy nawet awansują na koordynatorów i zdobędą doświadczenie w kierowaniu zespołem. Niektóre call center organizują treningi w dziedzinie IT, zarządzania lub innych. Tam również można nauczyć się czegoś, co nam pomoże w dalszej karierze zawodowej. Call center to dobry start w przyszłość. 

 

Partnerem wpisu jest irma Delta Contact

Livemag.pl | Magazyn lifestylowy